02-06-2006
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Główny Inspektorat Farmaceutyczny wydał obecnie już 166 decyzji dotyczących natychmiastowego wstrzymania emisji niektórych reklam leków. Okazuje się bowiem, że niektóre reklamy mogą wprowadzać ich odbiorców w błąd, w związku z czym zagrażają zdrowiu pacjentów – czytamy w "Dzienniku Polskim".
Najczęstszym powodem interwencji Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego było złamanie przepisów, które zakazują reklamy porównawczej leków dostępnych na rynku bez recepty oraz wprowadzenie odbiorców reklamowego specyfiku w błąd, co do działania danego medykamentu.
Wszystkie osoby, które czują się wprowadzone w błąd takimi właśnie reklamami mogą zgłaszać swoje skargi do nowopowołanej Rady Reklamy. Instytucja ta działa pod egidą stowarzyszeń branży producentów i emitentów reklam. Rada została powołana w związku z coraz liczniejszymi nieuczciwymi praktykami dotyczącymi reklamy i jej zadaniem jest ograniczanie swobody reklamodawców.
Warto przypomnieć, że od kilku miesięcy obowiązuje nowy Kodeks Farmaceutycznej Etyki Marketingowej, który został przyjęty przez stowarzyszenia reprezentujące producentów leków. Definiuje on reklamy dotyczące medykamentów i w jego myśl reklama specyfiku farmaceutycznego powinna informować o istnieniu leku, nie zaś zachęcać do jego stosowania.
Jak poinformował dr Jarosław Woroń z Ośrodka Monitorowania Działań Niepożądanych Leków Collegium Medicum UJ, problem podejmowania nieprzemyślanego leczenia pod wpływem reklam dotyczy przede wszystkim osób starszych. Okazuje się, że rodacy po 60 roku życia przyjmują średnio około siedmiu leków stale, z czego aż dwa medykamenty wydawane są bez recepty.
Główny Inspektorat Farmaceutyczny ostrzega, aby klienci kupując reklamowany preparat zwracali szczególną uwagę na jego składniki.